مریم حیدری

تاریخ انتشار: فوریه 21, 2024

همه چیز درباره Refund یا عودت وجه در پی پال

ریفاند پی پال

در این مطلب سعی شده است تا اطلاعات مربوط به چگونگی ریفاند (Refund) یا عودت وجه در پی پال را توضیح دهیم.

همانطور که آگاه هستید، پی پال برای ایجاد سیستم امن پرداخت و دریافت پول در بستر خود، سیاست های حمایتی از خریداران را اعمال می نماید. بدین صورت که برای تمامی خریداران اینترنتی که بهنگام خرید از فروشگاه های اینترنتی از درگاه پی پال استفاده می کنند، امکان عودت وجه یا ریفاند را قرار داده است. این امکان موجب می شود تا کاربران و دارندگان حساب پی پال با خیالی راحت و بدون ترس از ارسال کالا و همچنین کیفیت کالا یا خدمات ارائه شده در وبسایت فروشگاهی، اقدام به خرید نمایند. این امنیت در پرداخت پیپال بصورتی است که اگر کالا یا خدمات خریداری شده بدست مشتری نرسد، مشتری می تواند درخواست عودت وجه و یا Refund را در حساب پی پال خود ثبت نماید. همچنین در صورتی که کالا یا خدمات خریداری شده کیفیت بیان شده در وبسایت فروشنده را نداشته باشد، خریدار می تواند درخواست عودت وجه را ثبت کند. درواقع مبالغی که به حساب پی پال فروشنده واریز میگردد تا لحظه ایی که از نظر پی پال مشکلی در فروش انجام شده نباشد، هولد یا Hold می شود. شما می توانید در صفحه هولد (Hold) شدن پول در پی پال اطلاعات مربوط به این سیاست را مطالعه نمایید.

این امکان موجب شده است تا محبوبیت این درگاه در بین خریداران اینترنتی بسیار زیاد باشد به طوری که امروزه مخصوصا در منطقه اروپا و ایالات متحده، عمده خرید های اینترنتی از طریق پی پال انجام میشود.

در ادامه سوالات متداول و باقی اطلاعات و چگونگی عودت وجه یا ریفاند (Refund) در پی پال توضیح داده می شود. شما برای دریافت اطلاعات کامل به نسخه انگلیسی میتوانید به وبسایت پیپال در قسمت help مراجعه نمایید.

من هنگام خرید با پی پال مرتکب اشتباهی شدم. چگونه پول خود را پس بگیرم؟

پی پال در این مورد اعلام میکند که برای بازپرداخت یا عودت وجه به چند صورت تشکیل دعوا یا اختلاف (Open Dispute) یا لغو پرداخت (Cancel Payment) به شما کمک کند. شرایط مختلف را در زیر مرور می کنیم.

اگر پرداختی را ارسال کرده اید اما همچنان تراکنش مورد نظر در حالت “در انتظار” یا Pending است ، اگر دکمه “لغو” یا Cancel Payment را کلیک کنید، می توانید آن را در صفحه فعالیت خود لغو کنید ، اگر ظرف 30 روز مبلغ عودت یا Refund نشود ، به طور خودکار به شما بازپرداخت می‌شود.

ریفاند پرداخت پی پل

اگر که تراکنش انجام شده ی پرداخت در حالت “تمام شده” یا Completed باشد ، دیگر نمی توانید از این طریق لغو کنید. باید با فروشنده تماس بگیرید و درخواست بازپرداخت کنید.

اگر چیزی را خریداری کرده اید و آن را دریافت نکرده اید ، یا دریافت نموده ایید ولی از نظر کمی یا کیفی همانطور که در وبسایت فروشگاهی شرح داده شده است نباشد، یا اینکه احساس می کنید پرداختی که انجام شده غیرمجاز است ، می توانید پرونده ای را در مرکز حل و فصلResolution Center تشکیل دهید (Open Dispute) تا روند بازپرداخت پول خود را شروع کنید.

اگر به یک تاجر (شرکت) پول پرداخت کرده اید (به حساب بیزینس پی پال) ، اما تصمیم خود را در مورد خرید تغییر داده اید و می خواهید پول خود را پس بگیرید ، باید با فروشنده تماس بگیرید و از او بخواهید خرید شما را لغو کند. اگر تراکنش پرداخت تمام شده یا  Completed است، می بایستی با فروشنده تماس بگیرید و درخواست لغو دهید. برای یافتن اطلاعات فروشنده می توانید از طریق زیر در حساب پی پال خود اقدام نمایید.

  • برای یافتن اطلاعات تماس فروشنده:
  • روی فعالیت یا activity در منوی بالای صفحه کلیک کنید.
  • در لیست تراکنش ها، روی تراکنش یا Transaction مورد نظر خود کلیک کنید.
  • در صفحه “جزئیات معامله” یا Transaction Details، نام فروشنده ، ایمیل و در صورت موجود بودن شماره تلفن فروشنده را مشاهده خواهید کرد.
تراکنش‌های پی پال

برای تراکنشی که Completed شده است، چگونه درخواست بازپرداخت می کنم؟

با ارسال ایمیل به فروشنده ، می توانید بازپرداخت کامل را درخواست کنید. از فروشنده بخواهید برای تراکنش شما به صفحه جزئیات تراکنش مراجعه کرده و روی صدور بازپرداخت Issue Refund کلیک کند.

شما می توانید حداکثر 180 روز پس از پرداخت هزینه کالای خود ، درخواست بازپرداخت کنید. اگر که فروشنده کالا یا خدمات با درخواست بازپرداخت شما موافقت ننمود، می توانید از طریق Open Dispute شکایت خود را ثبت نمایید. در این صورت اگر که بیانات شما در دریافت کالای بی کیفیت و یا عدم دریافت آن، صحیح باشد مبلغ پرداخت شده حداکثر در طی 30 روز به حساب پیپال شما عودت می شود. در صورتی که خرید انجام شده مستقیم از کارت متصل انجام شده باشد، مبلغ عودتی به کارت شما بازپرداخت خواهد شد.

اگر که خرید انجام شده از حساب بانکی متصل صورت گرفته باشد، در مواردی که پس از مدت کوتاهی پس از خرید ، درخواست ریفاند یا عودت وجه را انجام داده باشید، پی پال معمولا تراکنش را لغو می کند و هیچ وقت از شما هزینه یا کارمزدی دریافت نمی شود و وجوه شما باید طی 7-10 روز کاری به حساب بانکی شما واریز شود.

اگر پی پال برای تراکنش شما تبدیل ارز انجام داده است، کارمزد های تبدیل ارز از مبلغ عودت شده کسر خواهد شد.

مبلغ بازپرداخت شده به کدام کیف پول واریز می شود؟

همه بازپرداخت ها به روش پرداخت اصلی شما بازگردانده می شوند. به فرض مثال اگر شما از کیف پول یوروی خود استفاده نموده ایید، مبلغ عودت شده به همان کیف پول عودت یا ریفاند می شود. بنابر این پول باید به ارزی که در ابتدا انتخاب کرده اید استرداد شود. اگر که کیف پول مربوطه موجود نباشد و یا امکان استرداد به آن وجود نداشته باشد، پی پال با کسر کارمزد، مبلغ عودت شده را به کیف پول دلار آمریکا USD واریز خواهد نمود.

بازگشت وجه در پی پل

در صورتی که پرداخت را از کارت متصل به حساب پی پال انجام داده باشید و یا از حساب بانکی متصل تراکنش انجام شده باشد، عودت وجه یا Refund بصورت زیر انجام می پذیرد.

کارت متصل به حساب پیپال: بازپرداخت شما به کارت اعتباری شما واریز می شود. ممکن است حداکثر 30 روز طول بکشد تا مبلغ بازپرداخت در برگه کارت شما نشان داده شود. اگر کارت شما نامعتبر شده باشد و یا به هر دلیلی کارت دیگر در دسترس نباشد، با صادرکننده کارت تماس بگیرید. زیرا که مبلغ Refund همچنان به این حساب کارت ارسال می شود.

حساب بانکی متصل به پی پال: بازپرداخت شما قبل از جابجایی خودکار به منبع اصلی تأمین مالی (حساب بانکی) در ابتدا به کیف پول PayPal برمی گردد. ممکن است حداکثر 5 روز کاری طول بکشد تا مبلغ بازپرداخت در حساب بانکی شما نشان داده شود.

پرداخت از طریق PayPal Cash یا PayPal Cash Plus: بازپرداخت شما در همان روز درخواست بازپرداخت به PayPal Cash یا PayPal Cash Plus شما واریز می گردد.

پرداخت از موجودی حساب PayPal Cash یا PayPal Cash Plus + کارت اعتباری: بازپرداخت شما به موجودی PayPal Cash یا PayPal Cash Plus و کارت اعتباری شما تعلق می گیرد. بازپرداخت موجودی در همان روز پردازش انجام می شود. بازپرداخت کارت به مدت 30 روز ممکن است طول بکشد.

از کجا می توانم وضعیت بازپرداخت یا Refund را در حساب PayPal خود پیدا کنم؟

  • در منوی بالایی صفحه حساب پی پال خود روی گزینه Activity یا فعالیت کلیک کنید.
  • بازه ی زمانی تاریخ را که در سمت چپ قرار دارد را تعیین و سپس جستجو را انتخاب کنید.
  • روی Filters کلیک کنید و Refunds را انتخاب کنید (مطابق تصویر زیر).
  • برای مشاهده جزئیات، روی تراکنش مربوط به ریفاند کلیک کنید.
بازگشت وجه در پی پل

چگونه می توانم استرداد کامل یا جزئی را صادر کنم؟

در صورتی وضعیت تراکنش چه “Completed” ، “Pending” یا “Removed” باشد، می توانید حداکثر در مدت 180 روز از تاریخ معامله بازپرداخت کامل یا جزئی را درخواست نمایید و یا اگر فروشنده هستید به شرح زیر اقدام نمایید.

نحوه بازپرداخت وجوه به شرح زیر است:

روی تب Activity در بالای صفحه کلیک کنید.

  • روی همه تراکنش ها (All Transactions) کلیک کنید.
  • پرداختی را که می خواهید بازپرداخت کنید انتخاب کنید.
  • روی صدور بازپرداخت Refund کلیک کنید.
  • مبلغی را که می خواهید بازپرداخت کنید وارد کنید. این امکان قرار داده شده است که کل مبلغ را ریفاند کنید یا با وارد کردن مبلغ دلخواه، بخشی از مبلغ واریزی را ریفاند کنید. این امکان برای سرویس هایی است که مثلا خریدار بعد از استفاده ی یک هفته ایی از سرویسی دیجیتالی نظیر هاستینگ، اقدام به درخواست عودت وجه می نماید، در اینصورت این امکان برای فروشنده قرار داده شده است تا بفرض یک چهارم مبلغ را کسر و باقی سه چهارم را به خریدار عودت کرد.
  • روی Issue Refund کلیک کنید. شما به صفحه ای ارسال خواهید شد که تأیید می کند بازپرداخت شما ارسال شده است.
  • هرگونه مالیات یا کارمزدی که در تراکنش اصلی دریافت شده باشد ، به طور کامل یا جزئی ، براساس نوع بازپرداخت به شما بازگردانده می شود.

توجه داشته باشید:

  • اگر در کیف پول PayPal (بالانس) موجودی دارید یا پولی (Fund) دارید که هنوز قبول نکرده اید و در حساب بالانس شما نمایش داده نشده است ، بازپرداخت از آن انجام می شود. اگر موجودی یا پولی در انتظار پذیرش ندارید ، کل بازپرداخت از حساب بانکی اصلی متصل به حساب PayPal شما صادر می شود. بسته به زمان پردازش بانک شما ، پردازش بازپرداخت شما ممکن است حداکثر 5 روز کاری طول بکشد حتی اگر وضعیت بازپرداخت در حساب PayPal شما وضعیت Completed را نشان دهد.
  • پس از ارسال بازپرداخت ، نمی توان آن را لغو کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارمزد های تراکنش ها، بر روی گزینه یا Tab کارمزدها (Fees) که در پایین صفحه حساب پیپال خود مشاهده می کنید کلیک کنید. کلیه ریز تراکنش ها و کارمزد های مربوط به آنها در این قسمت قابل روئیت هستند.

چگونه بازپرداخت جزئی را قبول یا انکار می کنم؟

شما می توانید بازپرداخت جزئی از مرکز حل و فصل ما را قبول یا رد کنید. هنگامی که کالایی یا کالایی را دریافت نمی کنید یا کالایی یا خدماتی به طور قابل توجهی متفاوت از آنچه توصیف شده دریافت می کنید ، بازپرداخت جزئی ممکن است ارائه شود.

  1. به بخش Resolution Center بروید.
  2. یک لیستی از تراکنش های مورد دار نمایش داده شده اند، Case مربوطه را که پیشنهاد عودت کسری از مبلغ تراکنش را داده است را باز کنید.
  3. روی Respond در کنار پرونده یا Case مربوطه خود کلیک کنید.
  4. پیشنهاد بازپرداخت فروشنده را بپذیرید یا مبلغ دیگری را پیشنهاد دهید.
  5. سپس گزینه Submit را کلیک کنید.

*به محض اینکه فروشنده شروع به بازپرداخت جزئی کند، 10 روز فرصت دارید که پیشنهاد را بپذیرید یا رد کنید. اگر در آن مدت زمان بازپرداخت پذیرفته نشود یا رد شود، پیشنهاد منقضی می‌شود.

در مجموع اگر که شما کاربری هستید که با استفاده از پی پال از فروشگاه های اینترنتی خرید میکنید، پی پال برای شما بهترین گزینه است. زیرا که امنیت دارایی شما تا حد زیادی در برابر تقلب و فروشگاه های جعلی حفظ می شود. این امکان یکی از دلایل اصلی محبوبیت و مقبولیت پی پال در میان خریداران کلا و خدمات اینترنتی است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پشتیبانی صرافی ریال

پاسخگوی سوالات ارزی شما هستیم

پشتیبانی صرافی ریال

پاسخگوی سوالات ارزی شما هستیم

پشتیبانی صرافی ریال