مریم حیدری

تاریخ انتشار: فوریه 19, 2024

تتر چیست؟ هر آنچه باید درباره تتر (USDT) بدانید

تتر چیست

تتر یکی از ارزهای دیجیتال به شمار می‎‌رود که در سال های اخیر محبوبیت زیادی کسب کرده است. ممکن است تا به حال اسم این ارز دیجیتال را نشنیده باشید، به همین دلیل قصد داریم در این مقاله هر آنچه که باید درباره USDT بدانید را به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

استیبل کوین ها یا ارزهای باثبات

دسته‌ای از ارزهای دیجیتال وجود دارند که به آنها ارزهای پایدار (stable coin) گفته می‌شود. دلیل ایجاد چنین ارزهایی این است که در تمامی بازارهای مالی اعم از بازار کریپتو کارنسی نیاز به وجود پولهایی است که بتوان با آن پول ها، همانند پول های فیات (فیات به معنی پول های رایج کشورها اعم از دلار، یورو، ریال و …) رفتار کرد. این نوع پول ها دارای پشتوانه ثابتی مانند دلار هستند و بعبارتی دیگر وقتی میگوییم پشتوانه یک ارز دیجیتالی، دلار است یعنی یک واحد از این ارز برابر با یک دلار می‌باشد.

تتر چیست و در بین ارزهای دیجیتال چه ارزشی دارد؟

تتر (Tether) با نام اختصاری USDT که با علامت ₮ نمایش داده می‌شود، پرکاربردترین ارز دیجیتال با ثبات در بازار کریپتوکارنسی است که با نوسانی بسیار ناچیز نسبت به دلار، به عنوان دلار دیجیتال در بازار شهرت دارد. یک تتر همان یک دلار می‌باشد. بستر آن مانند سایر ارزهای دیجیتال مبتنی بر شبکه بلاکچین می‌باشد و چون گفتیم پشتوانه آن دلار است، صرافی ها موظف اند که با ذخیره دلار با نرخ 1 به 1 از تتر پشتیبانی کنند.

شرکت iFinex که تتر را راه‌اندازی کرده و اداره می‌کند، مدعیست همیشه به اندازه توکن‌های در گردش آن در بلاک چین، دلار آمریکا (یا سایر ارزهای رایج مثل یورو) کنار می‌گذارد؛ ادعایی که با بررسی‌های مستمر ناظران و کارشناسان دنیای رمز ارزها، تاکنون تایید شده است.

تتر

وقتی می‌گوییم تتر رایج‌ترین ارز دیجیتال باثبات است یعنی در مواقعی که بازار کریپتوکارنسی سیر ریزشی پیدا کند، معامله گران دارایی های خود را به تتر تبدیل می‌کنند، تا از افت ارزش دارایی خود در امان باشند. در چنین مواقعی است که به علت افزایش تقاضای خرید تتر قیمت آن درصد بسیار کمی افزایش پیدا می‌کند و اندکی بالاتر از یک دلار ارزش می‌یابد. اما در مواقعی که قیمت دارایی های دیجیتال مثل بیت کوین و آلتکوین‌ها افزایش یابد معامله گران خود را در ازای خرید این دارایی ها می‌فروشند؛ تا از این سیر افزایشی قیمت دارایی های دیجیتال سود ببرند که این شرایط منجر به افزایش عرضه تتر و کاهش قیمت آن می‌شود و اندکی زیر یک دلار ممکن است معامله شود.

تصویر زیر نوسان قیمت تتر را در یک سال اخیر نشان داده و به خوبی نمایان است که در مواقع نادری این ارز باثبات به میزان حداکثر 1 درصد نوسان داشته است.

نمودار تتر

در ادامه به مثالی در مورد کاربردهای این ارز دیجیتال توجه فرمایید؛

وقتی یک معامله‌گر یک بیت کوین را به مبلغ 8000 دلار (تتر) میخرد و آن را به مبلغ 10000 دلار (تتر) می‌فروشد، در این میان وی 2000 دلار (تتر) سود حاصل میکند.

از دیگر کاربردهای رایج این ارز دیجیتال می‌توان به مواردی اشاره کرد که فردی از کشور x کالایی را از کشور Y خریداری می‌کند اما به دلایل مختلفی از جمله نبود سازوکارهای بانکی یا تحریم و … قادر به انتقال مبلغ به کشور فروشنده نیست. در چنین مواردی تتر می‌تواند این مشکل را مرتفع نماید.

تتر همانند پول‌های فیات به عنوان نقدینگی برای صرافی ها و کاربران محسوب می‌شود و چون قیمت آن دچار نوسان معنی‌داری نمی‌باشد می‌توان گفت این ارز از نقدشوندگی بسیار بالایی برخوردار است. به خاطر ویژگی های که برای تتر ذکر شد، در بین استیبل کوین ها بیشترین محبوبیت را دارا بوده و چون به عنوان جایگزین دلار عمل می‌کند، در تمامی مناطق جهان می‌تواند به عنوان پول رایج دیجیتال به کار رود.

tether

همان طور که بالاتر اشاره کردیم، تتر تنها برای معامله‌گری استفاده نمی‌شود و کاربردهایی فراتر دارد. به راحتی می‌توان با تتر مبادلات تجاری انجام داد، چرا که این ارز دیجیتال به دلیل نداشتن نوسان قیمتی معنی دار و نقدشوندگی بسیار بالا و امنیت بالای آن، به دلیل استفاده نکردن از پول فیزیکی و سرعت بالا در انتقال و تراکنش های آن می تواند به مراتب راحت‌تر از پول های فیات، دنیای تجارت را دگرگون کند. امروزه بسیاری از بازرگانان بین المللی از این واحد پولی دیجیتال برای انجام خرید و فروش های خود بهره می‌برند.

جایگاه تتر در بازار رمزارزها

حجم مبادلات تتر به طور قابل توجهی در حال افزایش است. در ابتدای سال 2016 جایگاه سی ام را در بین رمزارزها داشت. اما این ارز در سال 2020، جایگاه سوم را به لحاظ ارزش بازار و حجم معاملات آن به خود اختصاص داده است به طوری که این جایگاه را با پیشی گرفتن از ارز با ارزشی مانند ریپل از آن خود کرده است.

چگونه تتر بخریم و بفروشیم؟

برای فروش یا خرید تتر می‌توان بسته به نوع پول فیاتی که داریم (دلار، یورو، ریال و…) به صرافی های داخلی یا خارجی مراجعه کنیم. در این میان عواملی مانند سرعت تراکنش ها، قابلیت خرید و فروش در حجم بالا در زمان کم، هزینه های انتقال پایین می‌توانند مشتری را در جهت انتخاب صرافی برای خرید و فروش تتر هدایت کنند.

کیف پول های تتر

این ارز دیجیتال را می‌توان در کیف پول های صرافی ها نگه داری کرد. با این حال کیف پول های اختصاصی تهیه شده اند که با آن ها میتوان تتر را در حجم های بالا نگه داری کرد و هر دفعه برای انجام تراکنش با تتر، این رمز ارز را از کیف پول اختصاصی به کیف پول موجود در صرافی انتقال داد.

  • کیف پول اصلی تتر tether.to
  • کیف پول tether free wallet (اپلیکیشن گوشی های اندرویدی)
  • کیف پول های لجرنانو که ایمن ترین کیف پول ها هستند و این نوع کیف پول ها به علت سخت افزاری بودن امنیت بالایی دارند و همچنین سایر ارزها را نیز پشتیبانی می‌کنند.
  • کیف پول ترزور که نوعی از کیف پول‌های آفلاین به شمار می‌رود که خود دارای صفحه نمایش کوچکی بوده که جزییات کیف پول از طریق آن قابل بررسی است.
کیف پول تتر

چگونه تتر را به مقصد مشخصی انتقال دهیم؟

تتر را می‌توان از طریق شبکه های مختلفی که بالاتر اشاره کردیم به آدرس های مختلف انتقال داد. هر شخص در صرافی و در هر شبکه انتقال دارای ولت آدرس منحصر بفردی می‌باشد. فرد گیرنده ولت آدرس خود را در اختیار فرد فرستنده قرار می دهد و فرستنده تعداد مشخص ارز را به این آدرس انتقال می دهد.

انواع شبکه انتقال تتر

در زیر به 3 نوع از مهمترین شبکه مختلف انتقال تتر که تفاوت آن ها در بسترهایی است که این ارز بر روی آن بنا گردیده است اشاره می شود. توجه شود که تتر شما از هر نوعی باشد شما تنها می توانید تتر را در شبکه آن نوع تتر جابجا کنید و نمی توان آن رابین شبکه های متفاوت جابجا کرد. بنابراین مهم است که شما بتوانید آدرس کیف پول های شبکه های مختلف را از هم تشخیص دهید.

1. USDT-ERC20: پروتکل ERC20 مبتنی بر اتریوم.

این شبکه معروفترین و پرکاربرد ترین نوع شبکه تتر است و انتقال آن بر مبنای اتریوم ایجاد شده است و هزینه های انتقال تتر بر روی این بستر بسیار پایین می‌باشد و سرعت انتقال بالایی دارد و مزیت اصلی آن این است که توسط اکثر کیف پول‌ها و صرافی‌های آنلاین پشتیبانی می‌شود. کیف پول های این نوع تتر همانند اتریوم با 0x شرو ع می شوند. مانند: 0xc07af197eb2a2e09fe0de7000bacaeebb31d5ba6

2. USDT-Omni: دلار تتر بر اساس پروتکل Omni Layer مبتنی بر بیت‌کوین.

این پروتکل انتقال مبتنی بر شبکه بیت کوین ایجاد شده است. اما هزینه تراکنش ها در این بستر بالا بوده و کارمزدهای زیادی جهت انتقال از کیف پولی به کیف پول دیگر می‌گیرد. آدرس کیف پول های تتر omni مانند آدرس کیف پول های بیت کوین با 1 یا 3 و یا bc1 شروع می شود. مانند: bc1YwY5Eec12tuenctYHMdrYJLWrCu6xwet

3. USDT-TRON: دلار تتر بر اساس پروتکل TRC۲۰ مبتنی بر بلاکچین ترون.

این شبکه بر روی ارز ترون ساخته شده است که از مزیت آن میتوان به کارمزد صفر در تراکنش های تتر اشاره کرد ولی توسط تمامی کیف پول ها و صرافی ها ساپورت نمی‌شود. آدرس کیف پول این نوع تتر با T شروع می شود مانند: TDSWhyuHoHUcqsKSzvnXQVTQXVponatMf9

جمع بندی

در نهایت می‌توان گفت در حال حاضر تتر بهترین ابزار حفظ ارزش دارایی های دیجیتال در مقابل نوسانات هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت می‌باشد. و به دلایلی چون با ثبات بودن قیمت آن در بازار پرنوسانی مثل کریپتوکارنسی، هم قیمت بودن آن با ارزی مثل دلار، تامین امنیت آن از طریق رمزنگاری و در امان بودن آن از دستکاری قیمتی از محبوبیت بالایی برخوردار است و این احتمال که بتواند روزی جای فیات‌ها را بگیرد بسیار بالا است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

پشتیبانی صرافی ریال

پاسخگوی سوالات ارزی شما هستیم

پشتیبانی صرافی ریال

پاسخگوی سوالات ارزی شما هستیم

پشتیبانی صرافی ریال